Mindenki ugrásszerű fellendülést prognosztizált 2021-re, de a globális chip-hiány elképzelhető, hogy visszaveti az autógyártást – írja a gyartastrend.hu.

Több mint egy évvel a koronavírus-járvány kitörését követően, a COVID-19 újabb és újabb ütéseket visz be az autóiparnak. Miután a piac bezuhant a tavalyi keresletcsökkenés miatt, épp feltápászkodtak volna az autógyártók, amikor beütött a globális chip-hiány. Vagyis a világ félvezetőgyártói nem tudják kiszolgálni az járműgyártókat.

A vállalatok és a fogyasztók világszerte félvezetőket használnak milliónyi eszközben, az okostelefonoktól kezdve a járműveken át az orvosi berendezésekig és természetesen a gyártásban is megjelennek. A félvezetőgyártók kulcsszerepet játszanak a modern mobilitásban és ma már lehetetlen elképzelni új autót félvezetők nélkül.

A mobiljainkban. Az autóipar elektronikai alkatrészeinek ellátásában azért jelentkeznek fennakadások, mert a chipgyártó vállalatok egy része a koronavírus-válság alatt tavaly bekövetkezett autóipari leállások és a telefonok, játékkonzolok, okostévék és laptopok iránti kereslet fellendülése miatt átállt a szórakoztató elektronikai alkatrészek gyártására. Az ismét lendületbe jött autóipari termelés – a Toyotától a Volkswagenig – viszont emiatt kifogyott az alkatrészekből és most kényszerűen csökkenteni kell a gyártást.

Az átlagos belső égésű autó ma 50-200 egyedi chipet használ, míg a hibrid és az elektromos autók akár 3500 chipet is alkalmazhatnak.
A chipgyártók a fogyasztói elektronikai vásárlókat részesítik előnyben, mert megrendeléseik nagyobbak, mint az autógyártóké – önmagában az éves okostelefon-piac több mint egymilliárd eszköz, szemben a kevesebb mint 100 millió autóval.

És bár a legújabb autók egyre több chipet igényelnek elektronikájukban, ugyanúgy a legújabb fogyasztói kütyük is. Az 5G-t használó okostelefonok 40 százalékkal több félvezetőt igényelnek, mint a régebbi 4G-készülékek. A félvezetőgyártó, Taiwan Semiconductor Manufacturing, a múlt héten rekord negyedéves bevételről számolt be, az új 5G-képes iPhone-ok ebből igen nagy rész hasítottak.

A geopolitika is szerepet játszott a kialakult chip-hiányban. A Trump-kormány szeptemberben korlátozásokat szabott a Semiconductor Manufacturing International Corporation-re , Kína fő öntödéjére, amely chipeket gyárt autókhoz és sok más alkalmazáshoz. A vállalat ügyfelei elkezdtek alternatívákat keresni, amely további versenyt generált a félvezetők területén.

A Toyota kedden közölte, hogy részben leállítja a gyártást Kínában. A felfüggesztés a januári termelés akár 30 százalékos csökkenését is eredményezheti, attól függően, hogy meddig húzódik – közölte a Toyota.

A Honda csökkenti mind az öt gyárának a teljesítményét Észak-Amerikában, mivel egyre nehezebb a chipeket beszerezni, nagyjából 4 ezer autóval csökken a termelés ebben a hónapban.

A Fiat Chrysler ideiglenesen bezár egy kanadai gyárat és január végéig elhalasztja a mexikói Jeep gyárban a termelés újraindítását.

A Daimler is rövidített munkaidőt vezet be a kompakt modelleket gyártó rastatti üzemben. Az üzemi tanács szerint hasonló intézkedésre kerülhet sor a brémai Mercedes-Benz gyárban is. A kecskeméti Mercedes-gyár ugyan egy hónapos leállást követően újraindítja termelését vasárnap, de jövő szerdán újra leállítja azt a félvezetők hiánya miatt.

Az Audi 4 napos munkahéttel apellál, a németországi Ingolstadtban és Neckarsulmban található üzemeiben mintegy 10 ezer alkalmazottat rövidített munkaidőben foglalkoztat.

Volkswagen szintén hétfőn vezeti be a rövidített munkaidőt az emdeni üzemben előreláthatólag két hétre. A wolfsburgi üzemben is néhány napra visszafogni készül a gyártást.

A BMW viszont még nem jelezte a rövidített munkaidő bevezetésének a szükségességét, közleményük szerint az elektronikai alkatrészek ellátása még nem okozott fennakadásokat termelőegységeinknél.

Mivel a félvezetőhiány valósággá vált, az autóiparban máris tragikus a hatása, de a okozhatja az általános informatikai és háztartási készülékek hiányát is, és végül mindezt a vevők fizethetik meg. A befektetők félvezető részvényekbe fektetnek a globális chip-összeomlás közepette, Dél-Korea és Tajvan indexei szárnyalnak, míg a japán Nikkei 30 éves csúcsot ér el.

A kialakult chip-hiány várhatóan 2021-ben kitart, mivel a félvezetőgyártóknak 6-9 hónapba telik, míg a gyártást átalakítják, visszahelyezik a fókuszt az autóipar kiszolgálására, illetve bővíteni képesek a kapacitásaikat.