Elindult az Allyos mobilalkalmazás – tudatta az mmonline.hu A hazai fejlesztésű közösségi piactéren egyetlen dollárért lehet hozzájutni minden termékhez, legyen az egy új játékkonzol, egy iPhone vagy éppen egy autó. A vásárláshoz ugyan szerencsére is szükség van, de ha az éppen nincs, a befizetett összeg akkor sem veszik el.

Létezhet-e az internetes vásárlásnak olyan formája, amely nem csupán a gyártók és az online kereskedők, de a vásárlók számára is előnyös alkut jelent? Hiszen a hagyományos modell szerint a vásárlónak adott árengedmény a kereskedő hasznát csökkenti, a kereskedőnek adott jutalék pedig a gyártó profitját szabja szűkebbre.

A magyar szoftver- és webfejlesztőpiac ismert szereplője, a Bigfish közreműködésével fejlesztett Allyos ezt a modellt próbálja meg átalakítani a közösségi vásárlás segítségével. Ha egy termék a rendszerben 100 dollárba kerül, akkor maximum 100 potenciális vásárló dönthet úgy, hogy 1-1 dollárral beszáll a vásárlásba. Ha a teljes árat összeadják, akkor a finanszírozott termék az egyiküké lesz – az, hogy pontosan kié, véletlenszerű kiválasztás útján dől el. Azonban a többieknek sem kell bánkódniuk, mert a betett pénzük nem veszik el. Úgynevezett passzív pénz (passzív indollár) keletkezik belőle, amelyet az Allyos piacterén teljes összegben levásárolhatnak kedvezményként.

Ez az üzleti modell játékossá teszi a vásárlást, és sokan lehetnek olyanok, akik szívesen kockáztatnak 1-1 dollárt azért, hogy hozzájussanak a legújabb iPhone modellhez vagy éppen egy új autóhoz. Ugyanakkor a gyártók profitját sem csökkenti, mivel a közösségi finanszírozásra kiajánlott termékek ára általánosan 20 százalékkal magasabb a piaci árnál. Ez adja az Allyos bevételét, és a startup ebből fizeti a termékek házhozszállítását, valamint összes felmerülő költségét is. A közösség tagjait pedig a magasabb ár nem zavarja, mivel ennek csak pici töredékét kockáztatják egy termék megszerzéséért. Ráadásul ezt a kockázatot is eltünteti a rendszer.

A közös vásárlásra kiajánlott termékek mellett az Allyos ugyanis elindít egy piacteret is, ahol viszont kifejezetten magas árengedménnyel lehet hozzájutni a cég gyártópartnereinek egyéb termékeihez. Itt lehet levásárolni a passzív indollárokat, és ez teszi igazán vonzóvá a modellt.

Képzeljük el, hogy az Apple bemutatja az iPhone új csúcsmodelljét. Ezt nyilván nem szeretné akciós áron adni, viszont nagyon sokan szeretnék megszerezni a készüléket. A csúcsmodell bekerülhet tehát közösségi finanszírozásba: sokan fognak 1-1 dollárt kockáztatni azért, hogy megszerezzék. Az Apple-nek azonban vannak olyan kifutó modelljei is, amelyekre szívesen ad akár nagyobb árengedményt. Ezek kerülnek a piactérre, ahol a korábbi modellekhez a piaci árnál akár 10-50 százalékkal kedvezőbben is hozzá lehet jutni, mintha minden nap Black Friday lenne.