A bábjátékról a legtöbbünknek a gyerekek illetve a gyerekkorunk jut eszébe. Pedig nem csupán gyermekdarabok léteznek. Kocsis Vilmos egy ilyen felnőtt bábelőadásról beszélgetett Kiss Ágnes bábművésszel a Panda Rádió és a Civil Hang Stúdió közös, reggeli műsorában.

Az az apropója a beszélgetésünknek, hogy egyszer a Fcebookon láttam egy képet rólad és egy bábról. Valójában önmagadat formáltad meg ha jól tudom. Mi volt ez az előadás?

Igen. Ez a “wonder-full avagy NÓRA Csodaországban” című legújabb előadásunk, amelyet április 28-án mutattunk be Szegeden a Kövér Béla Bábszínházban. Ez a Barboncás társulatnak saját produkciója. A bábszínház egyfajta befogadóként működött csak közre. Végül is nem 18 karikásnak írtuk, hanem 14-nek, mert a kötelező olvasmányok között Ibsen is ott van a középiskolások számára és egy jó lehetőségnek találtuk, hogy ilyen formán be tudjuk csalogatni őket is a színházba. Valóban felnőtt előadás. Nem gyerekeknek való. Olyan témát is feszeget.
A címből én azt gondolom, hogy lehet is dekódolni. Két irodalmilag ismert hősről beszélünk. Az egyik Ibsen Nórája, a másik Lewis Carroll Alice Csodaországban Alíza és hogy miért pont én személyesítem meg a bábot, illetve hogy a báb miért pont engem személyesít meg ez egy egyszerű dolog. A koncepció maga, mert vannak olyan történetek melyek hívják elő a bábot mint műfajt. A Nóra nem feltétlenül, az Alíz annál inkább, hiszen sok benne az átváltozás, a csoda, a varászlat.
Az alaptörténet nekünk annyi, hogy a Nóra drámát dolgozzuk fel, de egy furcsa kontextusba tesszük, ami az Alíz teret hívja elő. Ez azt jelenti, hogy írtunk egy új darabot, de ez a darab mégiscsak maga a Nóra. Tehát Nóra elhagyta a családot egy éve már és egy kolbászalapú Disneylandben dolgozik Alízként. Én Alízként jelenek meg a színpadon, de hogy kicsit csavarjunk az egészen ezért duplikáltunk engem és bábként mozgok az Alíz jelenetekben.

A teljes beszélgetés meghallgatásához kattintson az alábbi linkre:

 

(Képforrás: https://www.facebook.com/events/1982868752030599/)