2005-ben ezen a napon mutatták be a Veszett a világ című amerikai film DVD-változatát.

David Lynch filmrendező már 1977-ben rendezett egy szürreális filmklasszikust, Radírfej címmel, 1980-ban megrendezte Az elefántember című színdarab moziváltozatát, majd hódolt kedvenc science fictionje előtt és filmet forgatott a Dűnéből. Stílusát legjobban talán az 1986-os Kék bársonyban rögzítette, mely azonnal közönségkedvenc lett és a filmkritika úgy üdvözölte mint egy új filmkészítési stílusirányzatot. A posztmodern sokműfajúságot addig soha nem látott szintig fejlesztette; Lynch filmjeiben a romantikus jegyek horrorral, thrillerrel, maffiafilmes toposzokkal és állandó szürreális képekkel, álomallegóriákkal keverednek.

1990-ben indította útjára Mark Frosttal közös televíziós sorozatát, a Twin Peaks-et, mely lángba borította az egész világot, felülírt minden azelőtti sorozat- és filmkészítési trendet, úgy fogalmaztak sokan, hogy “néptelenné tette az utcákat”. Hétről-hétre milliók ültek a tv elé, hogy megtudják mi a következő sötét titok, mely felszínre kerül az álomszerű kisváros mélyéről.

A Twin Peaks két évada között került mozikba a Veszett a világ.

Lynch Barry Gifford azonos című regényét vette alapul, amelyet maga adaptált vászonra. Barry Gifford a kilencvenes években kezdte megírni az úgynevezett Sailor és Lula történeteket, melyek a kétezres évekig nagy sikernek örvendtek. Olyan romantikus történetek voltak, melyek neo-noir jegyekkel keveredve alakítottak bűnügyi témájú kalandokat.

A Veszett a világ volt az első darabja a sorozatnak.

A film története egy fogadáson kezdődik, ahol részt vesz Lula, aki a nála idősebb Sailor-rel jár, Lula anyja és az anyja egy barátja. Lula anyja ellenzi a kapcsolatot, ezért felbéreli barátját, hogy ölje meg Sailort, aki leleplezi a tervet és brutális módon végez a férfival. Börtönben köt ki.

Lula megígéri neki, hogy megvárja és újra egymáséi lesznek, el is megy elé a börtönhöz. Együtt indulnak útnak a végtelen Amerikán át egy jobb élet reményében. De Lula anyja ismét üldözőbe veszi őket, először egy magánnyomozót, majd egy maffiózót küld utánuk, ezzel még általa sem képzelt pusztítást indítva el.

Az egyszerű történet hallatán sokak felkaphatják a fejüket, hogy miért számított olyan nagy dobásnak a film.

Ez azért történhetett, mert Lynch fogta az alapvetően inkább ponyvára hajazó alapművet és teljesen átformálta az ő világává. Egy olyan szürreális álomba zuhanunk azonnal az ő védnöksége alatt, melynek alapja az Óz, a csodák csodájának egy kiforgatott váza, ahol az amerikai műút sárga sávjai jelképezik a mesebeli “sárgaköves utat”, ahol jó és gonosz boszorkányok küzdenek a főhősök életéért. Mindez megfűszerezve erőszakkal, szexszel, szerelemmel, metál zenével és Nicholas Cage “kígyóbőr jakójával”, mely azután legenda lett. Senki és semmi sem az ami látszik egy idő után, kivéve Sailort és Lulát, akik próbálnak hinni a szerelem erejében, mely megmentheti őket egy ilyen erőszakos és alapvetően rossz világban.

A Veszett a világ 1990-ben elnyerte a Cannes-i filmfesztivál fődíját és örökérvényű klasszikussá nemesedett, mely tananyag minden valamirevaló filmes iskolában és melyről David Lynch nagyon találóan úgy nyilatkozott: “A Veszett a világ shakespeare-i ihletésű road-movie, mely a modern és torzult világ országútján játszódik.”