A folyómeder folyamatos változása miatt az Alsó-Tiszán néhol már veszélyesen megközelítette egy- egy kanyarulat az árvízvédelmi töltéseket, így ezeken a helyeken elengedhetetlen a partvédő művek rekonstrukciója. A Maroson lévő ferencszállási kanyarulat partbiztosítása sem nyújt kellő garanciát, ezért az árvízvédelmi töltés védelmi képességének megőrzése érdekében itt is indokolt a beavatkozás.

A mai szegedi sajtórendezvényen mutatta be a „VTT Hullámtér
rendezése az Alsó-Tiszán” című projektet az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) és az Alsó- Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság (ATIVIZIG) konzorciuma.

Lábdy Jenő az OVF műszaki főigazgató-helyettese köszöntőjében elmondta, hogy ezzel a nagy volumenű árvízvédelmi fejlesztéssel az érintett térségben megszűnnek majd azok a problémák, melyek jelentősen növelik az árvízi kockázatot.

„A projekt hozzájárul a Tisza-völgy árvízi biztonságának növeléséhez, valamint a térség terület- és vidékfejlesztését szolgáló programjaihoz is. A tervezett beruházás emellett illeszkedik a magyar vízügypolitika irányelveihez, ezen belül is a Tisza- völgyi Árvízvédelmi Fejlesztési Koncepcióhoz, illetve a Kormány által 2017-ben elfogadott Nemzeti Vízstratégia közép- és hosszú távú intézkedési tervéhez is.”

Kádár Mihály az ATIVIZIG műszaki igazgató-helyettese örömét fejezte ki, hogy hosszú évek után ismét megvalósulhat egy folyamos beruházás az Alsó-Tiszán, melynek elkészültével nagymértékben javulni fog a vidék árvízi biztonsága.

„Ezzel együtt a régió lakosainak élet- és vagyonbiztonsága, és nem utolsó sorban az agrárterületek védelme is biztosítottabbá válik.” – tette hozzá.

A projekt nyolc dél-alföldi település közigazgatási területére terjed ki, köztük Makó, Szeged, Hódmezővásárhely és Szentes városok is érintettek.

A Széchenyi 2020 programban megvalósuló munkák a Tisza folyó levelényi, lúdvári és algyői partbiztosításainak helyreállításával, valamint a Maros folyó ferencszállási kanyarulatának rendezésével csökkenti az árvízi fenyegetettséget. A ferencszállási munkák során 619 folyóméter
hosszon új nyomvonalra kerül az árvízvédelmi töltés, megerősítik a partvédő művet, illetve a folyó jobb partján a meder-él korrekciója is megtörténik. A kivitelezés a tervezett műszaki ütemtervnek megfelelően történik, a munkák befejezése 2021 tavaszára várható.