SZOLNOK – A több évtizedes hagyományokkal rendelkező szolnoki nemzetközi képzőművészeti filmfesztivált a szakmájában világhírnevet szerző, magyar származású Alexandre Trauner képzőművész és Oscar-díjas díszlettervező munkássága előtt tisztelegve, valamint újabb versenykategóriával kibővítve rendezik meg idén októberben az alföldi megyeszékhelyen, a TISZApART moziban – közölte Demeter István fesztiváligazgató az MTI-vel.

Tájékoztatása szerint az Alexandre Trauner Art/Film Fesztivál néven megújított seregszemlén a névadó művész szellemisége alapján az új kategóriában azokat az alkotásokat állítják majd a középpontba, ahol a mondanivaló szempontjából meghatározó a film látványvilága.

Demeter István elmondta: a fesztiválra a 2016. január 1. után készült filmek nevezését várják. Így a Látvány kategóriába azok az egészestés európai alkotások nevezhetők, amelyekben a film mondanivalója szempontjából meghatározó a mű látványvilága és jól észrevehető a látványtervező munkája az alkotás folyamatában.

Trauner Sándor, Alexandre Trauner, született: Trau Sándor (Budapest, 1906. szeptember 3. – Omonville-la-Petite, 1993. december 5.) magyar származású francia festőművész, grafikus, jelmeztervező, Oscar-díjas díszlettervező. Angolszász nyelvterületen Alexander Trauner néven is emlegetik.  Munkát keresve Párizsban összeismerkedett Lazare Meersonnal, René Clair filmrendező díszlettervezőjével, s így a festészet mellett a filmezés felé fordult. 1930-ban Luis Buñuel rendezésében készült Aranykor című filmben debütált díszleteivel, majd Meerson asszisztenseként részt vehetett Clair első hangosfilmjének, a világhírűvé lett Párizsi háztetők alatt című zsánerfilm elkészítésében.

1936-ig tizennégy filmben dolgozott Meerson mellett, René Clair, Julien Duvivier, Marc Allégret és Claude Autant-Lara műveiben. 1937-től már fődekoratőr. Marcel Carné filmrendező, Jacques Prévert író, költő és Kozma József zeneszerző oldalán tagja lett a költői realizmust megvalósító híres Carné-négyesnek. Ő tervezte a Ködös utak, a Külvárosi szálloda, valamint a Mire megvirrad című melodrámák díszleteit. Trauner fáradhatatlanul rótta és rögzítette maga számára Párizs utcáit magyar fényképész barátaival, Brassaïval és André Kertésszel. Ma már tudható: lényegében ők őrizték meg a franciák részére a 30-as évek Párizsát: a későbbi nagyszabású bontások és átépítések miatt szinte már csak az ő fényképeikről és Trauner díszleteiből tudható, milyen is volt akkor a francia főváros.

Kiemelkedő tehetsége folytán nemzetközi hírnévre tett szert. Sorban keresték meg és látták el munkával az 1950-es években Párizsban forgató amerikai filmrendezők is. 1955-ben ismerkedik össze az osztrák származású Billy Wilder filmrendezővel, aki részére elkészíti az Ariane látványterveit. Találkozásuk egy gyümölcsöző időszak kezdete lett. Wilder invitálásának eleget téve Trauner az Amerikai Egyesült Államokba utazott, hogy Hollywoodban olyan jelentős rendezők díszlet-, illetve látványtervezőjeként dolgozzon, mint Orson Welles, Billy Wilder, Jules Dassin, Martin Ritt, Peter Ustinov, vagy Fred Zinnemann. Legénylakás című film látványterveiért Oscar-díjat kapott, és nagyban kivette részét az öt kategóriában is Oscar-díjas Irma, te édes című Billy Wilder alkotásból is.

Díjai és elismerései
1952 – A cannes-i filmfesztivál nagydíjas filmjének, az Othello, a velencei mór tragédiája látványtervezője
1955 – A cannes-i fesztiválon a legjobb rendezésért díjazott Rififi a férfiaknál című film látványtervezője
1961 – Oscar-díj a legjobb fekete-fehér látványtervért – Legénylakás
1975 – jelölés a legjobb látványtervnek járó Oscar-díjra – Aki király akart lenni
1977 – César-díj a legjobb díszletnek – Klein úr
1980 – César-díj a legjobb díszletnek – Don Giovanni
1986 – César-díj a legjobb díszletnek – Metró
1991 – az Európai Filmakadémia Felix-díja, életműve elismeréseként

A – hagyományos – Képzőművészeti kategóriába benevezett művektől elvárás, hogy az alkotások filmes eszközökkel történő bemutatására, újraértelmezésére vállalkozzanak, illetve egy vagy több képzőművész vagy művészeti csoport életét, annak egyes szakaszait örökítsék meg. Itt a helye azoknak a filmeknek is, amelyek a képzőművészet egyes irányzatait, korszakait, társadalmi összefüggéseit tárják fel. Végül e kategóriába várják a képzőművészet valamely eszközének felhasználásával készült produkciókat, így például a kísérleti vagy az animációs filmeket.

A nevezési határidő 2018. május 20.

A szolnoki fesztivál névadója, Alexandre Trauner (Trau Sándor néven) 1906. szeptember 3-án született Budapesten, és 1993. december 5-én hunyt el Omonville-la-Petite-ben. A magyar származású francia festőművész és grafikus díszlettervezőként szerzett hírnevet a filmvilágban. Díszletei számos, különböző elismerésekkel díjazott és világszerte ismertté vált filmben láthatók.