1971-ben ezen a napon mutatták be az amerikai mozik a Mechanikus narancs című angol filmet.

Kirk Douglas A dicsőség ösvényei című filmbenKirk Douglas A dicsőség ösvényei című filmben

Kirk Douglas A dicsőség ösvényei című filmben

Stanley Kubrick amerikai filmrendező a 20. század talán legnagyobb hatású szerzői filmese volt. Számos filmet rendezett, melyek főként irodalmi adaptációk voltak, amiket ő maga írt át mozgóképre. Az első nagy sikerét A dicsőség ösvényei című háborús filmjével aratta, mely egyben botrányt is fakasztott, ahogy szinte mindegyik filmje utána.

Ragyogás: épített sínek helyett az operatőr fut a folyosón

Ragyogás: épített sínek helyett az operatőr fut a folyosón a szereplő mögött

A rendezőzsenit életében 13 alkalommal jelölték Oscar-díjra, de mégsem rendezőként vagy forgatókönyvíróként nyerte el a rangos elismerést, hanem a 2001: Űrodüsszeia című korszakalkotó sci-fi filmjének vizuális effektusaiért. Olyan ember volt, akivel nagyon nehéz együtt dolgozni, de már-már megszállott maximalizmusával minden filmjével adott valamit a filmiparnak. A 2001: Űrodüsszeia vizuális effektjei formabontóak és a mai napig lehengerlőek, a mozi magáénak tudhatja a filmtörténet leghíresebb intellektuális montázsát, a Barry Lyndon című filmjének kapcsán forradalmasította a fénytechnikát, a Ragyogás bizonyos jeleneteihez pedig feltalálták a stady-camet.

Egyik legfontosabb és legfelkavaróbb alkotása a Mechanikus narancs lett.

A filmet Anthony Burgess Gépnarancs című antiutópisztikus regénye ihlette.

Huligánok a város utcáján

Huligánok a város utcáján

A főszereplő egy Alex névre hallgató huligán, akinek életében két dolog játssza a főszerepet: a klasszikus zene és az erőszak. Nappal alszik vagy lemezboltokban tölti az időt, éjszaka pedig egy banda feje, akik felelősek az összes a városban elkövetett erőszakos cselekedetért. Alex gondtalan világába akkor csúszik hiba, mikor egy este megtámadnak egy házat és bandatagjai feladják a rendőrségen.

A fiú börtönbe kerül, de adódik számára egy kiskapu, hogy kikerüljön a kegyetlen környezetből. Jelentkezik egy kísérleti átnevelő programba, melynek lényege, hogy kiirtsák belőle az erőszakos hajlamot. Ennek keretében naphosszat kell ülnie egy moziteremben, lekötözve és kipeckelt szemekkel, és addig vetítenek neki mindenféle agresszív cselekedetekről filmeket, amíg el nem érik, hogy fizikai rosszullétet érezzen. A program sikerrel zárul és Alexet gyógyultnak nyilvánítva szabadlábra helyezik. Ezzel csak az a gond, hogy mire szabadul a kinti világ teljesen átalakul. A régi bandatagjai rendőrként járják az utcát és ő képtelen megvédeni magát, mert képtelen bármilyen erőszakos cselekedetre és egyszer csak ott találja magát egy korábbi áldozatának házában, aki felismeri gesztusai alapján a fiút.

Minden a szimmetrikusság jegyében történik

Minden a szimmetrikusság jegyében történik

A Mechanikus narancs minden perce ajándék. Stanley Kubrick olyan arculcsapással felérő anti-utópiát forgatott Burgess regényéből, amire még nem volt példa azelőtt. Magára is vonta azonnal a filmeket besoroló szervezetek haragját és több országban tiltólistára került a korszak egyik legjobb és legmeghatározóbb darabja. Pedig Kubrick nem csinált mást, mint kendőzetlenül tárta a nézők elé Burgess furcsa sci-fire hajazó látomását. Ez együtt járt a tomboló őrület nyílt ábrázolásával, a Burgess által alkotott fiktív nyelvvel, mely leginkább az orosz és angol keverékére hajaz, valamint a totalitárius rendszerek abszolút kritikájával és persze a Kubricktól megszokott filmnyelvi kísérletezgetéssel. Ahogy minden filmjében itt is zavarba ejtő a képi világ és a szimmetrikus beállításokra való kényszeres törekvés, és a klasszikus zene rendezőelvként való használata.

A 20. század egyik legnagyobb disztópikus regényéből készült filmje minden betiltás és negatív hang ellenére elérte a maga sikereit. 4 rangos kategóriában versenyzett az Oscaron, ezek közül három jelölés magát Kubrickot gazdagította, de 7 jelöléssel vonult a Brit filmakadémia díjaiért és a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte a legjobb külföldi filmnek járó díjat.

Ma a Mechanikus narancs egy megkerülhetetlen filmklasszikus, aminek ott a helye minden filmet szerető ember polcán. A hatása és mondanivalója 2016-ban is olyan aktuális, mint amilyen 1971-ben volt. Ezen érdemeiért nem hiányzik egyetlen listáról sem, mely a filmtörténet legjobb alkotásait rangsorolja.